Lydskrift_2014_1/2_EB_Illustrasjon_4
Wittener Tage für neue Kammermusik 2014
Emil Bernhardt
Fredag, 26 September, 2014

Det tyske musikklivet, med sine tradisjoner og institusjoner, fremstår lett som imponerende sett fra den norske utkanten. Da er det ofte fascinerende hvordan bildet korrigeres, eller i hvert fall justeres, når man tar turen og kan observere forholdene på nært hold.

Lydskrift_2014_1/2_EH_Illustrasjon_1
Hvis tittelen på et prosjekt inneholder ordet «critical», så burde det ikke være for mye forlangt at en bok om prosjektet gjør det klart hva kritikken består i, eller (for den saks skyld) hva man er kritisk til.
Erlend Hammer
Fredag, 26 September, 2014

Lemurs nye bok Critical Band (Marhaug Forlag, 2014) er et tiltalende objekt. Designmessig er boken gjennomgående svært vellykket og visuelt sterk, og allerede forsiden, med den lett gråmetalliske blåfargen og innfelt, svart tekst, gjør dette til en flott coffee table-bok for kulturelt kapitalsterke hjem.

Lydskrift_2014_1/2_MS_Illustrasjon_2
Magne Skålevik
Fredag, 26 September, 2014

En konsertsal er selvfølgelig noe av det mest interessante som finnes, når det kommer til samspillet mellom akustikk og arkitektur. Men hver gang et nytt konserthus står ferdig, er det ikke bare med interesse, men også en smule engstelse man nærmer seg åpenbaringen av noe som er nesten umulig å endre på i ettertid: hvordan det låter.

Lydskrift_2014_1/2_TMO_Illustrasjon_1
Komponist Trond Reinholdtsen har siden 2009 engasjert seg i et forsøk på å revolusjonere operasjangeren. I sin lelighet i Gamlebyen i Oslo har han opprettet et Bayreuth-inspirert operahus og inntatt rollen som det han beskriver som en «liten Wagner», med diktatorisk styring over alle aspektene ved en serie operaprosjekter. Dette «gesamtkunstverket» ble i vinter avsluttet med forestillingen Narcissus.
Tora Myklebust Optun
Fredag, 26 September, 2014

Det er en kald og klar kveld i desember. Jeg befinner meg i Gamlebyen i Oslo, på trappen til det jeg håper er riktig hus. Den eneste indikasjonen er ringeklokken, hvor noen uhøytidelig har skriblet The Norwegian Opra med blå kulepenn.

Lydskrift_2013_4_CJ_Illustrasjon_2
Christian Jaksjø
Mandag, 24 Februar, 2014

Den som forvillet seg inn på den gamle sadolintomten på Prags Boulevard på Amager i København i slutten av september (og sannsynligvis hastet inn i en av de forlatte fabrikkbygningene for å unslippe den skarpe høstluften, og kanskje, etter noen tid å ha varmet seg innendørs, beveget seg ut blant installasjoner og opptredener på den åpne gårdsplassen, der forfrosne kunne varme seg på dramatisk-dekorative leirbål i oljetønner), fikk presentert et broket og sjarmerende knippe lydkunstverk, hvorav de fleste utgjorde variasjoner over ulike arte povera-inspirerte tema.

Lydskrift_2013_4_CJ_Illustrasjon_9
Christian Jaksjø
Mandag, 24 Februar, 2014

Den nylig avsluttede utstillingen «Arne Nordheim i kunsten: Ingen ismer for meg, takk!» på Henie Onstad Kunstsenter, kan sies å være symptomatisk for våre dagers nordheimresepsjon: Kunstnerens egne, tildels iherdige selvfremstillingsforsøk presenteres side om side med selve verkene og får i nokså betydelig grad dominere over dem; kunsten formelig smuldrer opp mellom våre biografiske klåfingre.

Lydskrift_4_2013_HB_Illustrasjon_3
Hild Borchgrevink
Mandag, 24 Februar, 2014

Historien til Nordiske Musikkdager (NMD) går tilbake til 1888. Festivalen er blant de eldste arenaene for levende musikk i Europa som fortsatt er i virksomhet. Samtidig har programmet alltid lagt vekt på nyskrevet musikk. Siden 1946 har ansvaret for å arrangere gått på rundgang mellom de nordiske komponistforeningene.

I oktober 2013 var det Finlands og Helsinkis tur til å bringe NMD-stafettpinnen videre. Festivalen hadde tittelen Parallel Societies.

Lydskrift_2013_4_EB_Illustrasjon_1
Ny Musikk Bergen: Salvatore Sciarrinos Lohengrin som regiopera
Emil Bernhardt
Mandag, 24 Februar, 2014

Styrene i Ny Musikks lokalavdelinger fungerer normalt som arrangører av konserter og festivaler. Styret i Ny Musikk Bergen ville derimot gjøre en vri, og på senhøsten 2010 bestemte de seg for å ta skjeen i egen hånd. Komponist Sigurd Fischer Olsen, dramaturg og filosof Roar Sletteland og scenograf Lena Buchacz ville i samarbeid med BIT Teatergarasjen sette opp kammeroperaen Lohengrin av komponisten Salvatore Sciarrino fra 1982.

Lydskrift_2013_4_4_AK_Illustrasjon_1
Lars Petter Hagens orkesterte funderingar over fortid og samtid er sterke, satiren stilig – nesten alltid.
Astrid Kvalbein
Mandag, 24 Februar, 2014

Tilfellet ville at eg stansa ved Sarabråten i det Hagens Kunstnerens fortvilelse foran de antikke fragmenters storhet tona inn over hodetelefonane. Det var ein interessant stad å sjå – og lytte til – prosjektet hans frå.

Lydskrift_2013_3_MØ_2_Illustrasjon_1
Oljeoperaen «Khairos»’ politiske budskap er så påtrengende og gjennomgripende at det er vanskelig å finne rom for tolkning
Maren Ørstavik
Torsdag, 12 September, 2013

Det er en storartet idé: Khairos er Norges parallelle univers, og karikerer materialismen, oljeavhengigheten og den påtvungne kortsiktigheten som preger samfunnet som helhet, samtidig som den trekker frem usikkerheten, tvilen og ubehaget hos enkeltpersoner. Den tegner et ambisiøst portrett av den dissonansen som bor i ethvert moderne menneske, og tar for seg forholdet mellom individ og samfunn, mellom kunsten og livet, og mellom nåtid og fremtid.

Lydskrift_2013_3_EB_Illustrasjon_1
(CD: szenen, standbilder – werke 1991–2009; diverse ensembler; edition rz, Berlin, 2013)
Emil Bernhardt
Onsdag, 11 September, 2013

Å snakke om den nye musikken i Tyskland (die neue Musik) som en tradisjon, er på et vis helligbrøde. Neue Musik, som her ikke bare betyr nylig skrevet musikk (eller samtidsmusikk), men snarere musikk som tar inn over seg og reflekterer tonalitetsbruddet i alle dets fasetter, skulle unndra seg enhver tradisjonsdannelse. Poenget var, med et uttrykk fra Hegel, å gjennomføre en bestemt negasjon av alle de hierarkiene og konvensjonene som var etablert i den tradisjonelle musikken, men samtidig – og vel og merke: uten å innsette nye. Refleksjonen over hva en konvensjon overhodet er, skulle erstatte ikke bare etablerte konvensjoner med andre, nye konvensjoner, men konvensjonen som sådan.

Lydskrift_2013_2_MØ_Illustrasjon_1
(CD: The View Was All In Lines; Kenneth Karlsson; 2L-085-SACD)
Maren Ørstavik
Tirsdag, 10 September, 2013

For en klaverelsker er The View Was All In Lines en fabelaktig plate. Først og fremst spiller Kenneth Karlsson veldig bra. Fra tilslørte klanger i bunn- og mellomregisteret til briljant og glitrende diskant, med sterke melodiføringer også der man ikke venter det. The View benytter hele registeret, bokstavelig talt, og viser pianoet som en levende organisme: Det strekker og krummer seg, brøler, hvisker og synger under Karlssons målbevisste spill.

Innholdet er også interessant. Karlsson har invitert Asbjørn Schaathun og Rolf Wallin til å skrive musikalske kommentarer til Arnold Schönbergs Sechs kleine Klavierstücke, opus 19. Schaathun og Wallin har komponert tre hver, og stykkene er satt sammen til et større Zwölf kleine Klavierstücke, der de nye komposisjonene er plassert mellom Schönbergs opprinnelige.

Lydskrift_2013_1_BG_Illustrasjon_2
Rolf Wallin (Simax, PPC9063)
Björn Gottstein

Svært få komponister skriver mer radikal musikk etter hvert som de blir eldre. Det motsatte er vanligvis tilfelle. Det man utforsker i ung alder, kan være viktig for å bygge et omdømme og utvikle en personlig stil, men jo eldre en komponist blir, jo mer tilbøyelig er han til å legge modernismens tøv til side og hengi seg til seriøs musikk som gir mer varig anerkjennelse.

Lydskrift_2012_1_MN_Illustrasjon_1
Ørjan Matre (Aurora, ACD5065)
Matthias Nöther

Ingen kan, selv ikke ansatsvis, forutsi hvordan fremtiden for komponeringen i vestlige land kommer til å se ut. Ett virker imidlertid sikkert: Denne fremtiden vil ikke utspille seg på det store orkesterverkets domene. I Tyskland har det i de siste årtiene fortrinnsvis vært de store kringkastingsorkestrene som har bestilt nye verk av unge og gamle komponister, betalt akseptable honorarer, og som nettopp på denne måten har sørget for at komponistene intenst har kunnet beskjeftige seg med deres forhenværende paradegren, den symfoniske komponeringen. Om almenkringkastningen eller staten selv skal fremme den musikalske utviklingens videreføring; slike ødeleggende diskusjoner vil vel ikke noe vesteuropeisk land komme utenom i den nåværende globale økonomiske situasjonen, selv om utfallet av disse diskusjonene vil bli forskjellig.

Det finnes derfor stadig færre unge komponister som ser det som sin fremste oppgave å utvikle et eget språk og en egen forestillingsevne på orkesterpartiturets kompliserte, flerskiktede område.

Lydskrift_2012_1_MS_Illustrasjon_1
Ruben Sverre Gjertsen (Aurora, ACD5073)
Martina Seeber

Den som forbinder Gamelan Terrains med indonesisk folklore, kommer under lyttingen til å måtte mobilisere sin kriminalistiske sporsans. Riktignok grunner den glitrende åpningsgesten på den ru tonen til en dyp gong, men deretter følger ikke noe sammenlignbart på lang tid. Intet spor av mønstre som utbrer seg regelmessig, av gongspillenes og xylofonenes klangfarger, eller av de indonesiske skalaenes typiske intervaller.

Lydskrift_2012_1_HB_Illustrasjon_1
Hild Borchgrevink

I Danmark er det de siste årene oppstått flere ensembler for ny musikk der både musikere og andre typer kunstnere er faste medlemmer. Figura Ensemble i København består av musikere, en komponist, en dikter og en arkitekt. Scenatet i Aarhus ble etablert av en komponist og en kurator og trekker inn forskjellig kunstnerisk kompetanse avhengig av prosjektet de skal gjennomføre. For eksempel har de flere ganger arbeidet filmatisk i kombinasjon med komponert musikk.

Lydskrift_2012_1_BG_Illustrasjon_1
Glenn Erik Haugland, Synne Skouen, Marcus Paus, Ståle Kleiberg, Ketil Hvoslef, Gisle Kverndokk, Jan Erik Mikalsen, Dagfinn Koch og Olav Anton Thommessen. (Norsk Komponistforening 2012, ACD5067)
Björn Gottstein

Mangel på moderne repertoar gjorde denne CD-en mulig og nødvendig, sier Alf Richard Kraggerud ved Barratt Dues Musikkinstitutt. Det er ikke mange stykker å velge mellom når konkurransene ber om et stykke fra det 20. eller 21. århundrets musikk. Dermed var rekken av bestillinger fra norske komponister i 2008 et etterlengtet bidrag til fiolinens litteratur. Ni av disse stykkene er nå spilt inn på CD og offentliggjort.

Lydskrift_2012_1_MS_Illustrasjon_1
Arne Nordheim (Simax, PSC1318)
Martina Seeber

Starten: blitzaktig, som om pauken utløser opplagret energi og fiolinene bare venter på slaget for ekstatisk å skyte i været. Messingens mektige kraft garanterer kontakten med dypet, og fremdriften tar den mektige slagverksgruppen seg av. Kampmusikk eller triumftog? Denne musikken er teater i stor stil. Den driver energisk, den strekker seg ut, hever seg opp, man kan høre hvordan den fester fundamentet til jorden og lar toppene vokse til himmels. Her vil noen gjøre inntrykk, ingenting skal være smått.

Lydskrift_2012_1_MN_Illustrasjon_1
Aulis Sallinen, Egil Hovland, Hugo Alfvén, Jukka Linkola, Olav Anton Tommessen, Ole Schmidt. (Simax, PSC1308)
Matthias Nöther

Å gjøre bruk av militære symboler og effekter i den vestlige verdens borgerlige hverdag er idag heller bannlyst. På en plate med et militærkorps ville man like fullt forventet i det minste en liten militær dekorasjon. Omslaget til platen «A Tribute to the Northern Winds» er likevel fritt for slikt. Man ser to nakne, formodentlig kvinneben med korte skinnstøvler i en genert krysstilling. Personen for øvrig beskytter seg under en stor, svart paraply. Den beskytter ikke bare for betrakterens øyne, men også for en uhyggelig skybanke som trekker over bildet. Forsvarets stabsmusikkorps er ikke særlig militant i sin forståelse av ideen om forsvar, snarere sivilt: De går ikke først og fremst mot fremmede makter – snarere mot dårlig vær.

Syndiker innhold